این تونل در دهه 70 توسط اداره کل راه و ترابری استان تهران به سیستم روشنایی چراغهای فلورسانت مجهز شد.
تونل امیر کبیر به سبب طول زیاد و نداشتن تهویه مناسب از تونلهای حادثهخیز است، از جمله در 13 فروردین سال 80 دو مورد گازگرفتگی منجر به فوت در این تونل گزارش شده است.
در سال 1382 معاونت راهداری و هماهنگی امور استانها در وزارت راه، قراردادی تحت عنوان خرید و اجرای سیستم روشنایی تهویه و کنترل با شرکت پارس آموت منعقد کرد.
بهرهبردار این طرح اداره کل راه و ترابری استان تهران است و کارهای مربوط به انسداد محور، تأمین برق مورد نیاز و کارهای هماهنگی بین سازمانی از مسئولیتهای اداره کل راه و ترابری استان تهران میباشد.